سلام به تیک تم خوش آمدید.در این به آموزش اینکه تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری چیست؟ خواهیم پرداخت.UX مخفف User Experience به معنای تجربه کاربری و UI مخفف User Interface به معنای رابط کاربری است. این دو معمولا با هم اشتباه گرفته میشوند. پس ما در این مقاله میخواهیم هر کدام را توضیح بدهیم و بیبینم چگونه از آنها برای اهداف خود استفاده کنیم.
تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری چیست؟
طراح رابط کاربری (UI) و همینطور طراح تجربه کاربری (UX) هر دو برای دستیابی به محصول پایانی مناسب ضروری است و باید با یکدیگر همکاری داشته باشند. با وجود این نقش ها و وظایف این دو با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. طراحی تجربه کاربری موضوعی تحلیلی و تکنیکال است، در حالی که طراحی رابط کاربری بیشتر نزدیک به چیزی است که ما به عنوان طراحی گرافیک می شناسیم، اگرچه وظایف بیشتر و پیچیده تری دارد.
اگر شما یک محصول را به مثل بدن انسان در نظر بگیرید، کدها همان استخوان هایی است که به بدن شکل می دهند. اندام ها نیز نمایانگر طراحی تجربه کاربری است که ورودی های بدن انسان را برای بقا اندازه گیری و بهینه سازی می کنند. طراحی رابط کاربری هم مثل نمای بیرونی بدن است، مثل احساسات و عکس العمل ها و به طور کلی آنچه از بیرون دیده می شود.
طراحی تجربه کاربری (UX Design) چیست؟
گمان کنید که شما یک نجار هستید که آمادهاید یک پروژه جدیدی را شروع کنید. قبل از اینکه مصالحی را بخرید و تصمیم بگیرید چه ابزارهایی نیاز دارید باید بدانید که می خواهید چه چیزی بسازید. بالاتر از آن باید بدانید برای چه کسی میخواهید بسازید، چرا میخواهید آن را بسازید و اینکه چقدر وقت دارید تا آن را به طور کامل آماده کنید.
بگذارید بگوییم که شما میخواهید یک میز سفارشی را برای یک مدیر اجرایی خاص بسازید. اول می بایست بدانید که اندازه دفتر او چقدر است تا مطمئن شوید میزی که میسازید زیاد بزرگ و یا زیاد کوچک نباشد. مرحله بعد ما باید خودمان را در جای مدیر قرار دهیم و از خود سؤالاتی را بپرسیم. بعد از آن با جمعآوری این اطلاعات میتوانیم یک محصول بهتر بسازیم.
در طی فرایند ایجاد، آزمایشاتی را انجام دهید. آیا ارتفاع میز برای مدیر ما آسان است؟ آیا کشوها به نرمی باز و بسته میشوند؟ آیا آنها بیش از حد عمیق و یا خیلی کم عمق نیستند؟ آیا آنها دسترسی سریعی را برای آنچه که مدیر اجرایی نیاز دارد فراهم میکنند؟ ما مدیر اجرایی مشابهی را برای نشستن روی میز میآوریم و از او میخواهیم نظر خود را به ما بگوید. با داشتن تست امکان استفاده محصولات توسط دیگران میتوانیم دیدگاههای مختلف را که برای یک محصول موفق ضروری هستند را جمع آوری کنیم.
ولی حالا وبسایت و یا اپلیکیشنی را در نظر بگیرید که در آن بهترین شیوهها دنبال شده است.ولی به جای اندازه میز و مکان کشو، تجربههای دیجیتال با استفاده از عناصری مثل زیر طراحی شده است:
- دکمههای Call-to-action
- نوار پیمایش (Navigation bars)
- انیمیشن
- مصورسازی داده (Data visualization)
- پیکربندی سیستم مدیریت محتوا (CMS configuration)
یک طراحی تجربه کاربری مؤثر اهداف کسب و کار را با نیازهای کاربر به طور مداوم هم راستا میکند. برای مثال یک نیازمندی مشترک برای یک وبسایت تبدیل کردن بازدیدکنندگان به مشتریان راغب است. این امر اغلب با ارائه اطلاعاتی انجام میشود که بازدیدکنندگان بدان علاقهمند هستند و بیشتر به دنبال آن هستند.ولی آنچه که مهم است ارائه گزینههای آسان و قابل تغییر برای بازدیدکنندگان است تا بتوانند با کسب و کار تماس برقرار کنند. با اینکار آنها احتمالا قانع به خرید میشوند و این امر کسب و کار را در معرض ایجاد مشتریان راغب بیشتری قرار میدهد.
اگر طراحی تجربه کاربری از دانش تعامل انسان استفاده میکند، طراحی رابط کاربری چه کاری انجام میدهد؟
طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟
اگر چه طراحی رابط کاربری مفهومی قدیمی تر است و بیشتر از آن استفاده شده است،ولی به دلیل برداشت های غلط بسیار، یافتن پاسخی برای سوال “طراحی رابط کاربری چیست؟” کاری سخت تر است. در صورتی که تجربه کاربر، مجموعه ای از وظایف متمرکز بر بهینه سازی محصول برای استفاده همراه با لذت کاربر و افزایش کارایی است، طراحی رابط کاربری مکمل آن است و شکل و ظاهر، حس و جذابیت محصول را در بر می گیرد. مثل طراحی تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری نیز نقشی چند وجهی و چالش برانگیز است. طراح رابط کاربری مسئول تبدیل محتوا،طرح و ظاهر یک محصول به تجربه ای جذاب برای کاربر است.
بر خلاف رابط کاربری (UI)، تجربه کاربری (UX) مفهومی کاملا دیجیتال است. نقش طراحی رابط کاربری برای هر رابط دیجیتال و کاربران آن در زمینه احساس ناشی از برند و اعتماد به برند نقشی بسیار با اهمیت و ضروری است. گرچه ارتقا حس ناشی از برند و اعتماد به برند به طور خاص وظیفه ی طراح رابط کاربری نیست،ولی طراحی رابط کاربری محصولات برند بر این دو موضوع تاثیرگذار است.
آخرین وظیفه ی طراح رابط کاربری نیز پیاده سازی طراحی به کمک یک توسعه دهنده است. در گذشته تفاوتی میان طراح رابط کاربری و توسعه دهنده قائل نمی شدند.ولی الان طراح وب به عنوان طراح رابط کاربری شناخته می شود. در حالی که طراح تجربه کاربری نیازی به کدنویسی ندارد. طراحی رابط کاربری امری است که بر پایه ساخت رابط کاربری هایی جذاب با گذر زمان تکیه دارد و با گذشت زمان دچار تکامل و تغییر می شود.
به طور کلی می توان گفت طراحی رابط کاربری سه بخش از محصول را تشکیل می دهد:
Sense: شامل کنش و واکنش محصول در رابطه با ورودی کاربر و یا محیط های نمایش متفاوت است.
Skin : شامل نمایش بصری و گرافیکی محصول است.
طراحی رابط کاربری و تجربه کاربر مکمل یکدیگرند
کارشناسی در مورد UI و UX اینگونه میگوید: «نرمافزار یا وبسایتی که ظاهری عالی و کاربرپسند دارد ولی کار کردن و تعامل با آن از جانب کاربر دشوار است نشاندهنده رابط کاربری خوب (UI) و تجربه کاربری (UX) ضعیف است و وبسایت یا نرمافزاری که کار کردن با آن راحت و قابل تعامل است اما ظاهری بد دارد نشان دهنده تجربه کاربری خوب و رابط کاربری بد است».
بنابراین به طور خلاصه میتوان گفت: تجربه کاربری و رابط کاربری دارای رابطهای موازی با هم هستند و وبسایتی را میتوان عالی دانست که یکجا تجربه کاربری و رابط کاربری را داشته باشد.
هنوز مشکل دارید؟! در نظرات مشکل خودتون رو مطرح کنید ?
مطالب مرتبط:
نکاتی موثر و کاربردی برای مدیریت مشتریان ناراضی
منبع: تیک تم– ارائه دهنده مقالات: وبلاگ– قالب تک صفحه ای وردپرس– پشتیبانی وردپرس
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.