خدمات پشتیبانی نرم افزار شبکه به چه معناست؟ منظور از خدمات نرم افزاری برای پشتیبانی شبکه چیست؟ آیا همه شرکتها نیاز به خدمات پشتیبانی سخت افزار و نرم افزار شبکه دارند؟ با ایجاد این شبکهها مدیران ارشد به سهولت میتوانند به بررسی وضعیت ارتباطی بین سیستمها و همچنین نرم افزارهای شبکه بپردازند.
یکی از فاکتورهای اصلی برای داشتن یک شبکه رایانهای قدرتمند وجود پشتیبانی حرفهای است که حتماً باید توسط افراد خبره و آگاه انجام گیرد. بنابراین استفاده از خدمات شبکه و پشتیبانی نرم افزار به یکی از اقدامات ضروری برای کسب و کارهای مختلف تبدیل شده است. برای اطلاع از تعرفه خدمات شبکه کلیک کنید.
خدمات پشتیبانی شبکه معمولاً در دو دسته اصلی خدمات سخت افزاری و خدمات نرم افزاری میگنجند. پشتیبانی نرم افزار شبکه جزء خدمات اکتیو است که آیتمهایی مثل پشتیبان گیری و نگهداری از نرم افزارها، کنترل عملکرد صحیح نرم افزارهای تحت شبکه، نظارت بر امنیت اینترنت و تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات شرکت را شامل میشود. در ادامه به معرفی انواع مختلف خدمات نرم افزاری شبکه خواهیم پرداخت.
پشتیبانی نرم افزار شبکه شامل چه خدماتی میشود؟
پشتیبانی نرم افزار شبکه چیست؟ پشتیبانی نرم افزار شبکه اقداماتی را دربرمیگیرد که به نگهداری و رفع مشکلات شبکههای کامپیوتری میانجامد. کلیه تجهیزات نرم افزاری باید توسط متخصصین کارکشته و حاذق به صورت دورهای آپدیت شوند و در صورت بروز هر گونه مشکل اقدامات لازم نیز در این رابطه به عمل آید. زیرا در صورت وجود هرگونه قطعی یا اختلال، عملکرد شبکه با چالش مواجه شده و علاوهبر توقف در کار خسارات فراوانی به مجموعه وارد میشود.
در حال حاضر شرکتهای معتبری وجود دارند که در زمینه پشتیبانی تجهیزات نرم افزاری شبکه فعالیت دارند. این مراکز نه تنها خدمات خود را در بالاترین سطح کیفی ارائه میدهند، بلکه برای جلب رضایت مشتری نیز ارزش بسیاری قائل هستند. در این قبیل شرکتها بسته بندی نرم افزار شبکه به صورت حرفهای و در آژانسهای تبلیغاتی باتجربه انجام میشود. زیرا اینگونه تیمهای کارکشته معتقدند که بسته بندی اولین برخورد مشتریان با شرکت است و تاثیر زیادی در جلب اعتماد آنها دارد.
وجود یک پشتیبانی حرفهای باعث میشود که تنظیمات نرم افزارهای تحت شبکه به صورت دقیق اعمال شود و سرمایه و منابع شرکت نیز از بین نرود. در ادامه با تعدادی از خدمات پشتیبانی نرم افزار شبکه کامپیوتری آشنا خواهید شد.
نصب و پیکربندی نرمافزاریهای تحت شبکه
نصب نرم افزارهای مختلف بر روی سرور کار وقتگیری نیست، اما معمولاً کسب و کارها پس از نصب این برنامهها باید تنظیمات آنها را متناسب با نیاز خود پیکربندی کنند تا بتوانند به خوبی پاسخگوی مشتریان باشند.
علاوهبراین برای حفظ امنیت شبکه لازم است که پیکربندیهای امنیتی نیز درنظر گرفته شود؛ چون اغلب نرم افزارهایی مانند سیستمهای مدیریت فروش از امنیت قوی برخوردار نیستند. در کنار همه اینها اعمال تنظیماتی برای افزایش سرعت و بهبود عملکرد نرم افزارها و همچنین سرور جزء اقدامات ضروری به هنگام راهاندازی شبکه است.
مدیریت اینترنت و پهنای باند
سیاست هر بیزینسی این است که هزینههای خود را به میزان زیادی کاهش داده و در طرف مقابل درآمدزایی را به حداکثر ممکن برساند. استفاده غیرمجاز از اینترنت از جمله مواردی است که معمولاً شرکتها و سازمانهای مختلف را متحمل هزینههای بسیار زیاد میکند.
به عبارت دیگر یکی از چالشهایی که مدیران شرکتها با آن روبرو میشوند، این است که بعضی از کارمندان مدام در حال دانلود و وبگردی هستند که این موضوع باعث کاهش سرعت اینترنت در مجموعه میشود. به همین دلیل لازم است که بتوانند دسترسی اینترنت را برای پرسنل خود محدود کنند. در چنین شرایطی مدیران به خدمات پشتیبانی نرم افزار شبکه نیاز دارند تا مصرف اینترنت و پهنای باند را متناسب با نیاز مجموعه تنظیم نمایند. استفاده از این خدمات مزایای بسیاری دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
- کاربران در حجم محدودتر و متناسب با نیاز کاری خود از اینترنت استفاده میکنند.
- این امکان برای مدیر مجموعه فراهم میشود که بتواند مدت زمانی که اینترنت در دسترس پرسنل قرار میگیرد را مشخص نماید.
- از استفادههای غیر مجاز مانند دانلودها و وبگردیهای غیرضروری توسط کارمندان جلوگیری میشود.
- به واسطه نرم افزارهای که در این رابطه وجود دارند، گزارشهای مفصلی درباره میزان مصرف اینترنت در اختیار مدیر سازمان قرار میگیرد.
نصب و پیکربندی فایروال
فایروال یکی از اجزای حیاتی برای شبکههای رایانهای است که بدون وجود آن عملکرد بهینه شبکه امکانپذیر نخواهد بود. به همین دلیل مدیران شرکتها باید به نصب و راهاندازی فایروال توجه ویژهای داشته باشند تا بتوانند امنیت شبکه خود را حفظ نمایند.
فایروال در واقع دسترسی هکرها و افراد غیرمجاز را به تمام قسمتهای شبکه از جمله اینترنت مسدود میکند. زیرا کلیه پیغامها نخست باید از فایروال عبور کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند و در صورتیکه هیچ مشکلی در این رابطه وجود نداشته باشد، به کاربر اجازه ورود به شبکه داده میشود.
فایروالها به دو شکل نرم افزاری و سخت افزاری در داخل شبکه نصب و راهاندازی میشوند. در مواردی که مدیر سازمان قصد داشته باشد از فایروال نرم افزاری استفاده کند، بدون شک نیاز به خدمات پشتیبانی نرم افزار شبکه های کامپیوتری خواهد داشت. کارشناس پشتیبانی نرم افزار شبکه به خوبی میتواند فایروال را متناسب با نیاز مجموعه پیکربندی کند تا از حملههای ناشناس جلوگیری شده و امنیت شبکه ارتقا یابد.
راهاندازی سرویسهای ایمیل
یکی از الزامات موفقیت کسب و کارهای امروزی این است که دور سرویسهای ایمیل سنتی را خط کشند و یکی سرویس ایمیل سازمانی برای مجموعه خود داشته باشند. راهاندازی و نصب سرویسهای ایمیل توسط کارشناس پشتیبانی فنی نرم افزار شبکه مزایایی بسیاری به همراه دارد که تعدادی از آنها در زیر آورده شده است:
- صرفهجویی در زمان مدیر و کارکنان شرکت
- اشتراکگذاری زمان برگزاری جلسات، تقویم کاری کارمندان و وظایف هر یک از پرسنل
- انجام مکاتبات اداری بدون محدودیت
- دسته بندی و تنظیم اطلاعات تماس شرکت، کارمندان، مشتریان و شرکا
- قابلیت تنظیم فضای ذخیرهسازی دادهها
تهیه بک آپ از سرور
تهیه نسخه پشتیبان از سرور یکی از اقدامات بسیار حیاتی در حوزه پشتیبانی شبکه به شمار میرود که اهمیت آن تنها در شرایط خاص و بحرانی پررنگ میشود. هر لحظه ممکن است که اتفاقی غیر قابل پیشبینی رخ دهد و اطلاعات شرکت در معرض تهدید قرار گیرد. برای مثال احتمال دارد که سرقت دستگاهها اتفاق بیفتد و اینکه هارد دیسکها دچار سوختگی شوند.
در این مواقع اطلاعات مهم از دست میرود، حال اگر قبلاً نسخه پشتیبان از آنها تهیه نشده باشد، این موضوع چالشهای بسیار زیادی را برای مجموعه به وجود میآورد. پس یکی از اقداماتی که در زمینه پشتیبانی نرم افزار شبکه در مشهد انجام میشود، تهیه بکاپ از دادههای سرور است. این کار موجب میشود در صورت از بین رفتن اطلاعات هیچگونه خللی در روند کار افراد به وجود نیاید و بازگردانی دادهها در کوتاهترین زمان ممکن انجام گیرد.
نصب سیستم عاملهای مختلف
نصب و راهاندازی انواع سیستم عاملها مانند ویندوز، لینوکس و… از جمله اقداماتی است که در حوزه خدمات پشتیبانی نرم افزار شبکه های کامپیوتری گنجانده میشود. در چنین شرایطی کارشناس حضوری شبکه به محل شرکت مراجعه کرده و نصب سیستم عامل مربوطه را انجام میدهد. علاوهبرآن برطرف کردن ایرادات و مشکلاتی که در رابطه با سیستم عاملها وجود دارند، مانند انواع خطاهای سیستمی، بهروزرسانی درایورها و مواردی از این قبیل نیز توسط متخصص پشتیبانی شبکه انجام میگیرد.
ارائه خدمات VOIP
بیزینسهای مختلف از جنبههای گوناگون از جمله نحوه برقراری ارتباط با شرکا، مشتریان و… با یکدیگر فرق دارند، درنتیجه خدمات متفاوتی در زمینه VOIP مورد نیاز آنها است. برای راهاندازی سیستم ویپ کارشناس پشتیبانی نخست به نیازهای مجموعه توجه میکند و با توجه به مکالمات و ارتباطاتی که احتیاج دارد، اقدام به راهاندازی و مدیریت نرمافزارهای مبتنی بر تکنولوژی VoIP مینماید.
خدمات شبکههای وایرلس
کلیه سازمانها و ادارات بزرگ که نیاز به ارتباطات بین سازمانی یا برقراری ارتباط با شبکههای داخلی خود دارند، میتوانند از فناوری شبکههای وایرلس بهره ببرند. در این شیوه از انتقال اطلاعات، به جای استفاده از کابلها فناوریهایی مثل امواج رادیویی به کار برده میشود که سرعت منتقل کردن دادهها و همینطور کیفیت کار را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد.
از جمله خدمات شبکههای بیسیم که در شرکت پشتیبانی نرم افزار شبکه های کامپیوتری انجام میشود، میتوان به راهاندازی دکلهای مخابراتی وایرلس، راهاندازی سیستم ارتینگ، پشتیبانی از سرویسهای پهنای باند و… اشاره کرد. با استفاده از این خدمات منحصربهفرد سازمانها از مزایایی همچون ارائه پهنای باند با توجه به درخواست کاربران، مقرونبهصرفه بودن، پشتیبانی از تمامی پروتکلها، قابلیت کنترل کیفیت خطوط ارتباطی و بسیاری محاسن دیگر برخوردار میشوند.
انجام تنظیمات برای مدیریت یکپارچه شبکه
در حال حاضر کمترین شرکت یا ادارهای را میتوان یافت که از شبکه داخلی برای پیشبرد بهتر کارها استفاده نکند. زیرا این شبکهها ضمن اینکه کاهش هزینهها را به دنبال دارند، باعث میشوند که کیفیت کار به حداکثر برسد و با سرعت بیشتری انجام گیرد.
مدیران شرکتها پس از راهاندازی شبکههای کامپیوتری نیاز دارند که بتواند مدیریت یکپارچه آن را انجام دهند. در این مواقع با پشتیبانی نرم افزار شبکه از راه دور یا به صورت حضوری پیکربندیها و تنظیماتی اعمال میشود که امکان مدیریت یکپارچه فایلها، اکانتها و کلیه سیستمهای تحت شبکه را برای مدیر مجموعه فراهم میکند.
نصب و راهاندازی سرویسهای تحت شبکه
نصب و راهاندازی سرویسهای تحت شبکه نیازمند دانش بالایی است که تنها تیمهای فنی از عهده انجام آن برمیآیند. پشتیبانهای نرم افزار شبکه در حوزه راهاندازی انواع سرویس شبکههای رایانهای و نظارت بر اجرای آنها تخصص و تجارب فراوان دارند. از اینرو با تهیه چک لیست پشتیبانی نرم افزار شبکه و سایر اقدامات میتوانند نیازهای سازمانها و ارگانهای کوچک و بزرگ را به طور کامل برطرف کنند.
نصب سیستم عاملهای کلاینت
با پیشرفت تکنولوژی انواع کلاینتها ظهور کردند که به دلیل ویژگیها و قابلیتهای فراوانی که دارند، امکان راهاندازی یک شبکه کاملاً ایمن و اقتصادی را فراهم میآورند. به همین دلیل مدیران شرکتها و ادارات به پشتیبانی کلاینت نیاز دارند تا بتوانند ضمن ایجاد یک کاربری آسان، ورودی و خروجی اطلاعات را نیز مدیریت کنند.
نصب و راهاندازی شبکه دامین
ایجاد شبکه دامین باعث میشود که برقراری ارتباط بین چند سیستم رایانهای امکانپذیر شود. در واقع میتوان گفت که شبکه دامین به منظور مدیریت کلیه عملکردهای افراد از جمله یوزرنیم، پسورد، احراز هویت و همچنین دسترسی به منابع مشترک بین کامپیوترها مورد استفاده قرار میگیرد. مدیران سازمانها از طریق نصب نرم افزارهای مدیریتی شبکه دامین به خوبی میتوانند روی کلاینتها کنترل دقیقی داشته باشند. برای مثال امکان اعمال یکسری تنظیمات و پیکربندیها برای مشتریان وجود دارد.
ارائه مشاوره به کارفرمایان در خصوص نرم افزارها
شرکتهای مجهز به شبکههای کامپیوتری به منظور تدوین صحیح برنامههای خود در حوزه آیتی قطعا نیاز به دریافت مشاوره از یک کارشناس خواهند داشت. بنابراین یکی از مواردی که گاهی در قرارداد پشتیبانی شبکه و نرم افزار ذکر میشود، ارائه مشاوره به کارفرمایان است.
تمام طرحهایی که توسط مدیران ادرات پیشنهاد میشوند، ارزش پیادهسازی را ندارند. در چنین حالتی پشتیبان با ارائه راهنمایی حرفهای به مدیران سازمان ها و ادارات کمک میکند تا از چالشهای پیشروی خود آگاه شوند و در نهایت بهترین تصمیم را اتخاذ نمایند. یک مشاوره حرفهای در کنار اینکه بهرهوری مجموعه مورد نظر را افزایش میدهد، میزان بروز خطرات را نیز برای شبکه به صفر میرساند.
شرکت پشتیبانی نرم افزار شبکه های کامپیوتری در مشهد با تکیه بر دانش تیم خود به مدیران و کارمندان سازمانها کمک میکند تا در کنار رفع مشکلات نرم افزارهای تحت شبکه بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند.
پشتیبانی نرم افزار شبکه با ترازنت
کسانی که در محل کار خود اقدام به راهاندازی شبکه کردهاند و از آن به منظور انجام بهتر و سریعتر امور و برقراری ارتباط بین پرسنل و مشتریان استفاده میکنند؛ قطعاً به اهمیت پشتیبانی شبکه پی بردهاند. این افراد به خوبی میدانند که در صورت استفاده نکردن از این گونه خدمات با چه چالشها و مشکلاتی روبرو میشوند.
پشتیبانی نرم افزار شبکه کاری بسیار تخصصی است که انجام آن از عهده افراد عادی خارج است. پس حتماً باید یک تیم متخصص و حرفهای را برای این کار برگزینید تا بتوانند صفر تا صد پشتیبانی را بدون نقص و به سرعت انجام دهند. ترازنت یکی از معتبرترین شرکتهایی است که کمترین تعرفه پشتیبانی نرم افزار شبکه را درنظر گرفته و خدمات خود را به کاربران شهرهای مختلف ایران ارائه میدهد.
در شرکت ترازنت از همان آغاز پروژه نمونه قرارداد پشتیبانی نرم افزار و مدیریت شبکه در اختیار کارفرما قرار داده میشود.
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.