چکیده :

داشتن یک روتین مراقبت از پوست فقط برای تمیز کردن صورت نیست، بلکه در مورد آبرسانی به پوست، مراقبت از هر گونه نگرانی پوستی و محافظت از آن در برابر عناصر است. در ابتدایی ترین حالت، روال مراقبت از پوست شما باید همیشه شامل پاک کننده، مرطوب کننده و ضد آفتاب باشد.

یک روتین مراقبت از پوست در شب، ضایعات باقی مانده از روز را از بین می برد و به پوست رطوبت می بخشد

چگونه یک روتین پوستی مناسب قبل از خواب داشته باشیم

داشتن یک روتین مراقبت از پوست فقط برای تمیز کردن صورت نیست، بلکه در مورد آبرسانی به پوست، مراقبت از هر گونه نگرانی پوستی و محافظت از آن در برابر عناصر است. در ابتدایی ترین حالت، روال مراقبت از پوست شما باید همیشه شامل پاک کننده، مرطوب کننده و ضد آفتاب باشد.
بسته به نوع پوست و اهداف پوستی خود، می توانید درمان های اضافی را برای درمان پوست های خشک، چرب، پیر یا مستعد آکنه به برنامه روزانه خود اضافه کنید. در اینجا نحوه ایجاد بهترین روتین مراقبت از پوست صبح و شب برای پوست خود آورده شده است.

روتین مراقبت از پوست در شب

یک روتین مراقبت از پوست در شب، ضایعات باقی مانده از روز را از بین می برد و به پوست رطوبت می بخشد. همچنین می تواند به درمان خشکی پوست، آکنه، هایپرپیگمانتاسیون یا خطوط ریز هنگام خواب کمک کند. رفتن به رختخواب با چهره ای شاداب همچنین به پوست شما اجازه می دهد تا خود را ترمیم کند زیرا سلول های جدید پوست برای ترمیم آسیب های پوستی سخت کار می کنند. در اینجا نحوه سفارشی کردن روتین شبانه آمده است.

مرحله ۱: پاک کننده

تمیز کردن صورت در شب، هرگونه آلودگی و چربی را که در طول روز جمع می‌شوید از بین می‌برد. می توانید صبح و شب از همان پاک کننده ملایم، روغنی یا ضد آکنه استفاده کنید. تفاوت اصلی با روتین پاک‌سازی شبانه این است که ممکن است نیاز به پاک کردن آرایش با پاک‌کننده‌های بدون روغن یا پاک‌سازی مضاعف داشته باشید.
ملاحظات نوع پوست: اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، آرایش را با پاک کننده آرایش بدون روغن یا آب میسلار پاک کنید تا منافذ پوست شما مسدود نشود. انواع پوست های حساس و خشک نیز ممکن است از پاکسازی مضاعف با پاک کننده های مبتنی بر روغن سود ببرند. یا مومیایی که آرایش را پاک کرده و پوست را آبرسانی می کند.

مرحله ۲: تونر

استفاده از تونر شبانه با پد پنبه ای یا پاشیدن به صورت ضروری نیست. اما تونینگ شبانه می تواند به هیدراته کردن پوست خشک یا از بین بردن کثیفی باقی مانده پس از پاکسازی کمک کند. همچنین می توانید تونر صبحگاهی معمول خود را با یک تونر لایه بردار در شب تعویض کنید. شما می توانید یک یا دو بار در هفته از یک تونر لایه بردار استفاده کنید تا سلول های مرده پوست را از بین ببرید و منافذ را باز کنید.
ملاحظات نوع پوست: همچنان می توانید از تونرهای هیالورونیک اسید یا گلاب برای آبرسانی به پوست خشک در شب استفاده کنید. سالیسیلیک اسید یا تونرهای جادوگر جاذب روغن نیز به کنترل تولید روغن در شب کمک می کنند. پوست های مختلط، معمولی و چرب نیز می توانند از تونرهای لایه بردار با اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) مانند اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک بهره مند شوند.

مرحله ۳: درمان لکه بینی

می‌توانید برای از بین بردن جوش‌ها یا محو کردن لکه‌های تیره در شب به استفاده از درمان لکه‌دار ادامه دهید. این می تواند شامل استفاده از بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک برای درمان جوش باشد.
ملاحظات نوع پوست: از استفاده از سرم های اضافی یا درمان های سرم رتینول در مناطقی که از درمان لکه بینی استفاده کرده اید خودداری کنید. حتی بهتر است که شب‌هایی را که از درمان‌های لکه‌دار، سرم و رتینول استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از سوزش استفاده کنید. همچنین می توانید از تکه های هیدروکلوئیدی در شب برای کمک به درمان جوش های باز در هنگام خواب استفاده کنید.

مرحله ۴: سرم یا درمان آکنه

سرم شبانه یا درمان کامل آکنه اختیاری است. اما افزودن این موارد به روتین می تواند به درمان آکنه و خطوط ریز کمک کند. فقط مطمئن شوید که فقط یکی را انتخاب کرده اید تا از تحریک پوست خود با مواد فعال بیش از حد جلوگیری کنید. برخی از سرم ها همچنین به عنوان یک لایه بردار شیمیایی عمل می کنند – سلول های مرده پوست را که پوست را کدر می کند و منافذ را می بندد، از بین می برد.
ملاحظات نوع پوست: اگر پوست خشکی دارید، از یک سرم آبرسان با اسید هیالورونیک، ویتامین E، پپتیدها یا سرامیدها استفاده کنید. انواع پوست های خشک و چرب می توانند از AHA ها مانند گلیکولیک و اسید لاکتیک برای آبرسانی، لایه برداری و صاف کردن خطوط ریز استفاده کنند. این سرم های AHA همچنین می توانند به درمان جوش های سرسیاه و جوش ها کمک کنند. در صورت داشتن آکنه، سرم اسید سالیسیلیک یا آزلائیک اسید نیز می تواند به باز کردن منافذ و کاهش التهاب کمک کند.

مرحله ۵: رتینول

رتینوئیدها و رتینول (نوعی رتینوئید) مشتقات ویتامین A هستند که به درمان آکنه و خطوط ریز کمک می کنند. این مواد باعث تحریک گردش سلولی و ترویج تولید کلاژن برای کمک به بهبود بافت کلی پوست و درمان منافذ باز پوست می شود. سرم رتینول و سایر درمان های رتینوئیدی پوست شما را به نور خورشید حساس می کند و همیشه باید در شب استفاده شود. اگر به تازگی رتینول مصرف می کنید، ممکن است تحریک کننده باشد، بنابراین یک شب در میان به اندازه یک نخود استفاده کنید.
ملاحظات نوع پوست: اگر پوست حساسی دارید – یا فقط می خواهید آکنه خفیف، چین و چروک یا هایپرپیگمانتاسیون را درمان کنید – به دنبال رتینول، رتینیل پالمیتات و رتینالدئید بدون نسخه (OTC) باشید. برای مزایای شدیدتر آکنه و ضد پیری، به نسخه ای برای درمان های رتینوئیدی مانند دیفرین (آداپالن)، رتین-آ (ترتینوئین)، آکلیف (تریفاروتن) و تازوراک (تازاروتن) نیاز دارید. همچنین می توانید Differin (adapalene) OTC را که مورد تایید FDA برای درمان آکنه است، پیدا کنید.

بیشتر بدانید:  راهنمای خرید هاست وردپرس با کیفیت و قیمت مناسب

مرحله ۶: کرم دور چشم

استفاده از کرم دور چشم شب روی زیر چشم ظریف می تواند به افزایش رطوبت بیشتر برای ترمیم پوست و کاهش خطوط ریز کمک کند. این یک مرحله اختیاری در شب است، اما برای یک روتین مراقبت از پوست ضد پیری برای انواع پوست ایده آل است.
ملاحظات نوع پوست: هنگام انتخاب کرم دور چشم شب، به دنبال مواد ترمیم کننده یا آبرسانی مانند رتینول، نیاسینامید یا اسید هیالورونیک باشید. این مواد برای هر نوع پوستی کار می کنند، اما اگر پوست حساسی دارید رتینول ممکن است بیش از حد تحریک کننده باشد.

مرحله ۷: مرطوب کننده یا کرم شب

می توانید پوست خود را در شب با کرم مرطوب کننده معمولی خود مرطوب کنید یا از کرم شب سنگین تری استفاده کنید. کرم‌های شب به ترمیم پوست در شب کمک می‌کنند و قوام ضخیم‌تری نسبت به مرطوب‌کننده‌های روزمره دارند. در هر صورت، مرطوب کردن پوست در شب برای کمک به بازگشت رطوبت و هیدراتاسیون از دست رفته در طول روز ضروری است.
ملاحظات نوع پوست: کرم‌های شب با اسید هیالورونیک و گلیسیرین رطوبت بیشتری در شب می‌افزایند. ۱۴ اگر پوست چرب یا مختلط دارید، به دنبال کرم‌های شب غیر چرب و غیر کومدوژن باشید تا از جوش‌ها جلوگیری کنید. کرم‌های شب نیز ممکن است دارای AHA و AHA باشند رتینول برای کمک به تحریک گردش سلولی، کاهش خطوط ریز و صاف کردن رنگ پوست هنگام خواب.

مرحله ۸: روغن صورت

روغن های صورت یک مرحله اختیاری مراقبت از پوست در شب هستند که می توانند رطوبت و آبرسانی بیشتری به پوست اضافه کنند. پس از مرطوب کردن، چند قطره از روغن صورت خود را به آرامی روی صورت و گردن خود ماساژ دهید.

ملاحظات نوع پوست: روغن های صورت با اسیدهای چرب مانند روغن آرگان یا روغن نارگیل برای افرادی با پوست خشک که به رطوبت بیشتری نیاز دارند، ایده آل هستند. روغن بابونه و گل سرخ می تواند به تسکین پوست حساس کمک کند. شما همچنان می توانید از روغن های صورت برای پوست های چرب استفاده کنید، اما روغن های سبک تر مانند جوجوبا یا روغن هسته انگور را انتخاب کنید. این روغن های صورت می توانند به تنظیم تولید چربی شما بدون مسدود کردن منافذ کمک کنند

شما کدام نوع پوست هستید؟

تعیین نوع پوست می تواند به شما کمک کند تا بهترین روتین مراقبت از پوست صبح و شب را برای نیازهای پوست خود ایجاد کنید. انواع اصلی پوست شامل نرمال، خشک، چرب، مختلط و حساس است. در اینجا نحوه تشخیص نوع پوست خود آورده شده است:

نرمال: چربی و آبرسانی پوست متعادل است و باعث می شود پوست نه خشک و نه چرب شود. پوست نیز از آکنه پاک است و به محصولات حساس نیست.
خشکی: سد پوست فاقد آبرسانی و رطوبت است و پوستی خشن، پوسته پوسته یا خارش ایجاد می کند.
چرب: منافذ پوست چربی اضافی ایجاد می کنند و پوست را براق و چرب می کنند. پوست مستعد ایجاد آکنه ناشی از مسدود شدن منافذ است.
ترکیب: پوست چرب و خشک است – با پوست چرب در ناحیه T و پوست خشک روی گونه ها.
حساس: پوست به دلیل مسائل سد پوستی، آب و هوا یا محصولات به راحتی تحریک می شود. نتیجه خارش و قرمزی پوست است که ممکن است پس از استفاده از محصولات دچار گزش یا سوزش شود.

نکات و ملاحظات اضافی

هنگام ایجاد یک روال مراقبت از پوست، ممکن است لازم باشد نحوه جایگزینی محصولات را نیز برای جلوگیری از تحریک پوست خود بیابید. برخی از ملاحظات هنگام لایه برداری یا تعویض مراحل مراقبت از پوست عبارتند از:
AHA ها یا BHA ها را با رتینول ترکیب نکنید: اگر می خواهید علاوه بر رتینول از سرم نیز استفاده کنید، آن ها را هر یک تا دو روز یکبار جایگزین کنید تا از تحریک پوست خود جلوگیری کنید. ترکیب رتینول با AHA ها – مانند اسید گلیکولیک یا لاکتیک – و اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs) – مانند اسید سالیسیلیک – می تواند باعث خشکی و تحریک شود.
چند بار در هفته لایه برداری کنید: لایه بردارهای شیمیایی خفیف می توانند به شکل پاک کننده، سرم، لایه بردار یا تونر باشند. استفاده از سرم هایی با مواد لایه بردار در شب معمولاً مشکلی ندارد. اما، می‌خواهید از مخلوط کردن سرم‌ها و درمان‌های معمول مراقبت از پوست خود با درمان‌های لایه‌برداری قوی‌تر مانند لایه‌بردارها، تونرها یا پاک‌کننده‌ها اجتناب کنید. ترکیب می تواند تحریک کننده باشد و پوست شما را از بین ببرد. ۲۰
تعویض ماسک صورت: بعد از پاکسازی و تقویت پوست در شب، می‌توانید چند بار در هفته از ماسک صورت برای کمک به کاهش تولید چربی یا مرطوب کردن پوست خشک استفاده کنید. از آنجایی که این درمان ها اغلب شامل مواد فعال هستند، از استفاده از سایر سرم ها، درمان ها یا رتینول بعد از ماسک صورت خودداری کنید. در عوض، پس از شستشو، همه چیز را با یک مرطوب کننده بپوشانید.

یک بررسی سریع

روتین مراقبت از پوست به تمیز کردن، آبرسانی و محافظت از پوست شما در برابر عناصر کمک می کند. در ساده ترین حالت، روتین مراقبت از پوست صبح شما باید شامل یک پاک کننده ملایم، مرطوب کننده و ضد آفتاب باشد. در شب می توانید تمیز و مرطوب کنید. از آنجا می‌توانید تونرها، سرم‌ها، درمان‌ها، رتینول و روغن‌هایی را اضافه کنید که به نوع پوست شما کمک می‌کنند. اگر به کمک نیاز دارید تا بفهمید کدام مراقبت از پوست برای شما مناسب است، با یک متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره صحبت کنید.

برچسب ها :
رتینول,مرطوب کننده یا کرم شب

 

شما اولین ستاره را ثبت نمایید